Gelezen op Verkopersonline

Vriendelijkheid en service is vooral in winkelketens vaak ver te zoeken. Jammer, en verloedering het verkoopvak

Je staat in een paskamer in een kledingwinkel, trekt dat jurkje aan dat er op de paspop zo prachtig uitziet, in principe past het wel maar zit het niet goed.
Je loopt naar buiten om ook even in een grotere spiegel te kijken en de verkoopster roept: Enig, het zit je als gegoten! Dat heeft ze nu al bij drie de jurkjes geroepen en ik word er een beetje narrig van. Dus ik zeg: Sorry maar volgens mij zit het mij helemaal niet goed, het trekt.
Oh, nou dat valt toch best mee, ik vind het je echt super staan.

Op dat moment besluit ik mijn pashokje weer in te lopen, de boel terug te geven en niet meer terug te komen.

Slecht geholpen
Je komt om 17.20 een winkel binnen lopen die tot 17.30 open is. Van achter de kassa word je toegeschreeuwd dat de winkel dicht is. Op mijn opmerking dat de winkel toch tot 17.30 open is wordt gereageerd dat dit er niet toe doet en ik niet meer geholpen wordt.

Op zaterdag kom je in een oude spijkerbroek een dure winkel in. Je wordt misprijzend aangestaard, geen gedag gezegd en madame gaat verder met bellen. Twee dagen later kom je uit je werk in een keurig pakje binnen, dezelfde madame staat achter de balie zegt je vriendelijk gedag en vraagt waar ze je mee kunt helpen.

Gelukkig zijn er uitzonderingen
Het is om een beetje moedeloos van te worden. Het is bijna zo dat het een verrassing is als je überhaupt geholpen wordt in een kledingwinkel en indien dit gebeurt dat het ook werkelijk helpen is.
Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zo moest ik laatst voor een bruiloft iets hebben, ik kwam pas om 17.30 de winkel in en ik ben perfect geholpen. Ik heb meer dan tien creaties aangehad waarvan een deel niet goed paste of net niet de juiste kleur was. De verkoopster was hier eerlijk in en kwam elke keer met een goed nieuw initiatief. Uiteindelijk ben ik rond 18.30 de winkel uitgelopen met een prachtig pakje dat ik niet snel zelf uit het rek had gehaald. Hier kom ik nu dus regelmatig terug niet alleen om de mooie kleding maar vooral om de vriendelijke en goede verkoopster.

Tip
Hoe moeilijk kan het toch zijn om simpelweg vriendelijk te zijn en goed advies te geven. Het valt mij op dat voornamelijk bij winkelketens veelvuldig voorkomt. In kleinere boetieks waar de eigenaar zelf in de winkel staat is de service vaak een stuk beter.
Soms vraag ik mijzelf af of de ketens toch wel voldoende verkopen, of dat sales een ondergeschoven kindje is of dat er andere belangen spelen. Het winkelend leven zou in ieder geval een stuk aangenamer worden met aardiger en beter verkopers in de winkels.

Geen opmerkingen: